23. oktober 2008

Spørge Jørgen: Når mit møde med et andet menneske er svært - kan jeg spørge



I mine fællesskaber og relationer kan jeg spørge:

  • Hvad skal jeg lære af dette møde ?
  • Hvad skal jeg lære af dette menneske ?
  • Tænk over, hvad meningen kan være med dette møde ?
  • Hvad skal jeg erfare om mig selv, når jeg tildeler skyld og skam til den jeg møder eller mig selv ?
  • Hvordan er det nu jeg tolker det jeg møder ?
  • Når negative billeder dukker op, hvad er da det positive modstykke ?
  • Kan jeg ændre den anden ? eller kan jeg kun ændre det jeg tænker om den anden ?
  • Ser jeg den anden eller ser jeg kun det jeg ønsker at se eller det jeg forventer at se ?
  • Hvad er det jeg viderebringer til verden og andre ? Negative billeder ? Positive billeder ?
  • Og hvornår er det sandt det jeg viderebringer ?
  • Bidrager jeg til løgnen eller sandheden om det andet menneske eller verden - ved det jeg siger og viderebringer ?


Mit Møde med mennesker og verden - kan være en udfordring - en læreproces