22. november 2007

Menneske blandt mennesker 1












Om fællesskab og anerkendelse

Om at tage form og blive den du er!

Når mennesker er sammen -former de fællesskab

Når mennesker tror eller forestiller sig

At de er sammen

Former de fællesskab

Mennesker er sammen

Forestiller sig de er sammen
Vi er og lever sammen i fællesskaber.

Moral og samvittighed,

lov og orden beror på forestillingen om et fællesskab
Et godt fællesskab.

Når du er i fællesskab tager du form efter andre og andre tager form efter dig.

Du ses i det lys du er til stede i.

Du ser dig selv i det lys du er til stede i og som andre ser dig

Du ser dig selv forskelligt

Er du anerkendt og respekteret ?
bare ligegyldig ?
krænket og undertrykt ?

Du kan være hårdhudet og intet opleve

Men det varer ikke ret længe for skal du være og leve i hårdhudetheden
må du begynde at opleve de andre som fjender, som bytte, som mål for din grådighed

Kun ved at opleve dem på den måde kan du bevare din hårdhudethed

Går du væk fra det hårdhudede nærmer du dig sårbarheden og

sårbarheden får dig til at opleve dig selv i din relation til andre
som krænket ?
som anerkendt ?

Så, hvordan forholder jeg mig til mig selv og til andre.

Hvilke forhold er jeg i ?

Vælger jeg selv ?

Hvem bestemmer

Mine forhold ?
Mine relationer ?
Mine fællesskaber ?


Hvem bestemmer
hvem jeg er?